n dit blok worden levensvragen van leerlingen uit de stagecontext verzameld en wordt de doelgroep zo diepgaand verkend. De verzamelde levensvragen worden verbonden aan kunst en cultuur en komen aan het eind van het blok samen in een virtueel museum. 

Bij vakdidactiek duik je in verschillende smaken onderwijs en kunstonderwijs in Nederland. De geschiedenis van het beeldend vak komt bod en ook hedendaagse visies op kunsteducatie worden onderzocht. Ook maak je kennis met de 6 rollen van de leraar, waardoor je meer vat krijgt op de verschillende rollen die je als docent -vaak tegelijkertijd- hebt. Bij onderwijskunde houd je je bezig met het onderwerp klassenmanagement. De thema’s groepsvorming, groepsdynamiek en groepscohesie komen aan de orde en je leert over het beïnvloeden van gedrag van je leerlingen. De ontwikkelingspsychologie van je leerlingen komt voorbij. Bij kunstgeschiedenis maak je een reis van de klassieke oudheid tot de romantiek rondom de vraag: hoe bezweren we angst als we er niet (meer) bij zijn? Tot waar wenden we ons als we het zwaar hebben? Bij cultuurgeschiedenis verdiep je je in het ontstaan van levensbeschouwingen, van het jodendom tot communisme. 

Werkvorm 

Hoorcolleges per vakgebied. Op vrijdagmiddag vindt het WerkLab plaats waarin studenten samenwerken aan de opdracht. Tijdens het WerkLab zijn docenten van de verschillende vakgebieden beschikbaar voor feedback. Het WerkLab bieden ruimte voor studenten om zelf onderwerpen aan te dragen.

 

Delen