3D & 4D

Thema | Speeltijd. Regel 4: zie alles als een experiment 

In dit semester onderzoek je de ernst en lichtheid van het spelen. Spel is een ernstige zaak: de beroemde cultuurhistoricus Johan Huizinga zegt dat álle cultuur uit spel voortkomt. De mens is een Homo Ludens, een spelende mens: godsdienst, oorlog, rechtspraak, kunst, kortom ons hele leven vindt zijn oorsprong in spel. In de opdrachten die je bij 3D en 4D gaat doen, word je uitgedaagd om op een speelse en onderzoekende manier te werk te gaan. Hierbij vormt het werk en vooral de werkwijze van kunstenaar Melanie Bonajo een startpunt. Laat je door Melanie Bonajo inspireren en zet speelsheid en humor in als manier om het (/je eigen) systeem te bekritiseren. De befaamde ‘10 Rules for students and teachers’ van Sister Corita Kent zijn je spelregels in de lessen. In de opstart van de het semester wordt dit uitgebreid toegelicht. 

4D 

Bij 4D werk je onder meer met fotografie, video en audio. Het programma ziet er als volgt uit: 

  • Je start het semester met een introductieopdracht waarin je werk maakt voor het Breitner Memes instagram-account en je een introductie krijgt in Adobe Photoshop en vergelijkbare online tools. 
  • In de aansluitende fotografie-lessen werk je met de spiegelreflexcamera. Er komen begrippen als kader, sluitertijd, licht en compositie aan bod. Je werkt toe naar een fotoserie binnen het thema Speeltijd. Regel 4: zie alles als een experiment. 
  • Je gaat aan de slag als sound designer: je ontwerpt in een team een soundscape, die je de daaropvolgende les presenteert middels een optreden. 
  • Er wordt een kunstenaar uitgenodigd om een lezing te geven over zijn/haar werk. Je maakt in diezelfde les een videowerk/performance geïnspireerd door de werkstrategie van de kunstenaar. 
  • Tot slot ga je aan de slag als filmmaker. In een serie hands-on lessen worden de basisbegrippen van video en montage behandeld. Je maakt in een kleine groep of individueel een korte film binnen een actueel thema van theoneminutes.org – een internationaal platform voor kunstvideo’s van precies 1 minuut. 

Steeds terugkerend in de lessen: 

  • Ideeënlijst die je aanvult (training van je ideeënspier én om een startpunt voor eigen projecten te vinden) 
  • Wat is er kunst aan? – een serie korte presentaties door studenten over het werk- en werkwijze van een actuele 4D-kunstenaar 
  • Bijhouden werkproces op blog 
 
  • Samen reflecteren op werk

Werkvorm: Individuele en groepsbesprekingen, werkgroep
Toetsvorm: Presentatie, expositie, beeldend proces op blog
Materiaal: Online materiaal, (Adobe) software, telefoon, fotocamera, videocamera, audioapparatuur, projectoren en ander presentatiemateriaal

Delen