Onderbouw VO
Om je enerzijds goed voor te bereiden op je stage en anderzijds een theoretische basis aan te bieden voor een docent beeldende vorming in spé, belichten we in beide semesters een aantal onderwerpen vanuit zowel een onderwijskundig als vakdidactisch perspectief. Daarnaast zijn er een aantal gezamenlijke lesdagen rond thema’s (o.a. diversiteit en inclusie, klassenmanagement en differentiatie) met een aanbod vanuit onderwijskunde, vakdidactiek en gastdocenten uit de praktijk.
Je loopt vanaf de herfstvakantie tot eind maart 1 dag in de week stage in de onderbouw op een school voor Voortgezet Onderwijs (VO). Voorbereiding en begeleiding vinden plaats op de academie en natuurlijk op de school zelf door de werkplekbegeleider. Op de stageschool wordt in sommige gevallen ook een schoolgroep programma aangeboden waar je, samen met stagiaires van andere vakken en opleidingen aan deelneemt. Plaatsing van de stages in duo’s gebeurt door de academie, op scholen waar we al contact mee hebben. Dit in overleg met jullie.
Je eerste stage voer je uit samen met een medestudent. Voor aanvang van de stage formuleer je een aantal leerdoelen die je hoopt te bereiken in deze stageperiode. Die bespreek je met zowel je stagecoach van de Breitner als met de werkplekbegeleider op de stageschool.
Je begint de stage met een oriëntatie op de school en met het observeren van en assisteren in lessen Beeldende Vorming. Daarna ga je zelf beeldende praktijklessen ontwerpen, voorbereiden en uitvoeren. Deze lessen bespreek je voor en na met de werkplekbegeleider. Naast het lesgeven voer je verschillende stage-opdrachten uit, zoals het filmen van eigen lessen, het observeren van de lessen van je medestudent en werkplekbegeleider, het bijwonen van een vergadering op de stageschool, het bijhouden van een logboek en het schrijven van een stageverslag. Hierin blik je terug op je leerdoelen en de periode waarin je hebt stage gelopen. Je sluit de stage af met een eindgesprek.
Je wordt op de stageplek begeleid door de docent van de stageschool (werkplekbegeleider) en eventueel de schoolopleider (schoolgroepen)en vanuit de academie door de stagecoach aan de hand van individuele coaching en intervisie.
Werkvorm: Stage, individuele- en groepsgesprekken (intervisie)
Toetsvorm: Portfolio/stageverslag/eindgesprek
Literatuur: Stagehandleiding jaar 1 en stage-opdrachten