Kunst en esthetica
Het eerste blok van de deeltijdopleiding beeldende kunst en vormgeving bevat de volgende vakken: vakdidactiek, onderwijskunde, kunstgeschiedenis, cultuurgeschiedenis en een werklab. Deze vakken behandelen elk vanuit hun eigen discipline de vraag ‘Wat is de norm?’. Tijdens onderwijskunde worden de uiteenlopende ideeën over leren bestudeerd en onderzocht. Bij vakdidactiek wordt aandacht besteed aan verschillende handelingsperspectieven en lesontwerp. Tijdens de colleges kunst- en cultuurgeschiedenis wordt op een beschouwelijke manier over, door en van kunst geleerd waarin we op zoek gaan naar hoe het hoort en waarom die norm geldt of juist niet (meer).
Werkvorm
Op woensdagavond en vrijdagochtend zijn er hoorcolleges per vakgebied. Op vrijdagmiddag vindt het werklab plaats waarin studenten het programma mede vormgeven. Het werklab is een plaats die ruimte geeft aan verschillende vormen van leren. Studenten en docenten dragen bij aan de invulling van het werklab, denk aan werkcolleges, excursies of gastdocenten. Elke week openen studenten het werklab in het teken van de complexe opdracht
Literatuur:
- De Visser, A. de,. (2018). Hardop kijken: met voetnoten. Boom.
- Geerts, W., & Van Kralingen, R. (2020, 3e druk). Handboek voor leraren (3e druk). Couthino.
- Honour, H., & Fleming, J. (2009). Algemene kunstgeschiedenis, Meulenhoff.
- Artikelen gedeeld op teams