Kunst, religie en levensbeschouwing
In dit blok krijg je de mogelijkheid om je te verdiepen in hoe je jouw rol als docent vormgeeft, vanuit idealen en de weerbarstige praktijk. Waar leerlingen een proces van persoonsvorming doormaken, is ook het docentschap een confrontatie met wie je bent en hoe je je verhoudt tot de wereld. Lesgeven is als een spiegel, wat kom je tegen en wat leer je over jezelf?
Bij kunstgeschiedenis en vooral kunstbeschouwing ga je de dialoog met elkaar aan over levensoriëntatie en zingeving aan de hand van kunst. Kunstonderwijs gaat immers verder dan het overdragen van kennis en vaardigheden. Het gaat om bewust betekenis te leren geven aan kunstwerken en het eigen leven. Bij cultuurgeschiedenis verdiep je je in het ontstaan van verschillende levensbeschouwingen en de invloed ervan op kunst en cultuur.
Bij vakdidactiek proef je van de verschillende smaken onderwijs en kunstonderwijs in Nederland. De geschiedenis van het beeldend vak komt aan bod en ook hedendaagse visies op het kunstdocentschap worden onderzocht. We gaan dieper in op de zes rollen van de docent, waardoor je meer vat krijgt op de verschillende rollen die je als docent -vaak tegelijkertijd- aantrekt.
Onder de noemer van onderwijskunde bespreken we vanuit verschillende invalshoeken de psychologische ontwikkeling van de leerlingen in je klas. Verder gaan we in op hoe deze leerlingen samen een groep vormen en hoe je daar als docent leiding aan geeft en hoe je ruimte kunt creëren voor individuele aandacht. Aan de hand van verschillende modellen behandelen we zo klassenmanagement en groepsdynamica.
Werkvorm
Op woensdagavond en vrijdagochtend zijn er hoorcolleges per vakgebied. Op vrijdagmiddag vindt het werklab plaats waarin studenten het programma mede vormgeven. Het werklab is een plaats die ruimte geeft aan verschillende vormen van leren. Studenten en docenten dragen bij aan de invulling van het werklab, denk aan werkcolleges, excursies of gastdocenten. Elke week openen studenten het werklab in het teken van de complexe opdracht.
Literatuur:
- Barrett, T. (2010). KunstWerkt: mensen reageren op hedendaagse kunst, Thieme Art. [wordt verstrekt door de academie]
- Geerts, W., & Van Kralingen, R. (2020, 3e druk). Handboek voor leraren (3e druk). Couthino.
- Honour, H., & Fleming, J. (2009). Algemene kunstgeschiedenis. Meulenhoff.
- Slooter, M. (2018). De zes rollen van de leraar. Pica.
- Artikelen gedeeld op teams