Kunst, diversiteit en inclusie
In dit blok leer je over inclusie en diversiteit in het onderwijs en koppel je dat aan het praktijkexamen voor het vmbo, dat ieder jaar een ander thema heeft.Bij vakdidactiek betrek je de praktijk van je stageschool, onderzoek je de opzet van een Centraal Praktijkexamen (vmbo), het formuleren van theorievragen en het beoordelen van beeldend werk. Ook denk je na over differentiatie in de les en een inclusief leerklimaat. Bij onderwijskunde ga je in op verschillen tussen leerlingen. Hoe ga je als docent om met leerproblemen, zorgleerlingen cognitieve (neuro) diversiteit en hoe verzorg je passend onderwijs? Kunstgeschiedenis richt de blik op onderlinge beïnvloeding, bijvoorbeeld tussen west- oost, oosterse invloeden op Grieks/romeinse kunst en andere voorbeelden van interculturaliteit. Bij cultuurgeschiedenis verbreed je je perspectief op de (westerse) (kunst)geschiedenis en de manier waarop deze geschiedenis wordt vormgegeven.
Werkvorm
Op woensdagavond en vrijdagochtend zijn er hoorcolleges per vakgebied. Op vrijdagmiddag vindt het werklab plaats waarin studenten het programma mede vormgeven. Het werklab is een plaats die ruimte geeft aan verschillende vormen van leren. Studenten en docenten dragen bij aan de invulling van het werklab, denk aan werkcolleges, excursies of gastdocenten. Elke week openen studenten het werklab in het teken van de complexe opdracht.
Literatuur:
- Geerts, W., & Van Kralingen, R. (2020). Handboek voor leraren (3e druk). Couthino.
- Honour, H., & Fleming, J. (2009). Algemene kunstgeschiedenis. Meulenhoff.
- Artikelen gedeeld op Teams