Toetsen, beoordelen en leerlingbegeleiding

In dit 2e jaar komt de theorie over toetsen en beoordelen aan de orde. In dit onderdeel worden test- en assessmentcultuur, traditionele en authentieke toetsvormen met elkaar vergeleken en in verband gebracht met de stagepraktijk.

Een ander thema is de begeleiding van leerlingen. Sommige leerlingen hebben extra aandacht nodig omdat zij een neurodiverse achtergrond hebben. De meest voorkomende gedrags- en leerstoornissen zullen onderzocht worden. Ook komen onderwerpen als faalangst, loyaliteit en pesten aan de orde.

Het 3e thema is communicatie binnen de schoolorganisatie. Hierbij komen onderwerpen als oudergesprekken en gesprekken met leerlingen aan de orde. Verschillende gesprekstechnieken worden getraind, de verdieping vindt o.a. plaats aan de hand van verschillende theoretische modellen en oefenen met casuïstiek. 

Werkvorm: hoor-/ werkcollege, practicum  
Toetsvorm: interview met theoretische verwerking, presentatie, eindgesprek   
Literatuur:

  • Geerts, W., & Van Kralingen, R. (2020, 3e druk). Handboek voor leraren (3e druk). Bussum: Couthino.
  • literatuur en artikelen op Teams 
Delen