als toeschouwer ... dompelt zijn leerlingen onder in de wereld van film en bekijkt verschillende filmgenres op school, in een bioscoop, filmtheater, festival, museum of galerie. Hij stimuleert de leerlingen tijdens of na de filmervaring hun directe reacties, gedachten en gevoelens met elkaar te delen. | als maker ... begeleidt de leerlingen bij het maken van een film, waarbij hij ze stimuleert om te werken vanuit een eigen fascinatie en verbanden te leggen met de samenleving en de tendensen in de kunst- en filmwereld. Hij biedt ze praktische vaardigheden en artistiek inzicht om op hun eigen manier een filmverhaal vorm te geven. Hij coacht de leerlingen in het productieen samenwerkingsproces en faciliteert een inspirerende eindvertoning en leerrijke terugblik. | |||
als analyticus ... creëert een leeromgeving waarin de leerlingen gericht leren kijken en luisteren naar film. Hij analyseert samen met de leerlingen de filmische middelen en technieken die verhalen, ideeën, gevoelens en gedachten oproepen. Hij stimuleert de leerlingen om hun persoonlijke betekenis aan films te geven die te verbinden met de hedendaagse samenleving. | als innovator ... draagt zijn vak uit en heeft daarmee invloed op het beleid van de school en daarbuiten. Hij coördineert het filmonderwijs, hij legt relaties met andere vakken en projecten en implementeert een leerlijn filmeducatie in het vaste curriculum. De filmdocent is een aanjager van innovatie en draagt zichtbaar bij aan toekomstige ontwikkelingen in het veld van filmeducatie. |