3.1 Filmopdracht
De filmdocent kan een prikkelende filmopdracht formuleren die door middel van uitdagende beperkingen aanzet tot creatief onderzoek en ruimte biedt aan eigen initiatief.
3.2 Fascinatie
De filmdocent motiveert zijn leerlingen om vanuit hun persoonlijke en maatschappelijke fascinatie een onderwerp te kiezen voor een zelf te maken film.
3.3 Research
De filmdocent begeleidt zijn leerlingen in het doen van veld-, bronnen- of artistiek onderzoek ter voorbereiding op, of als onderdeel van, het maken van een film.
3.4 Concept
De filmdocent begeleidt zijn leerlingen bij het maken van een filmconcept* om het verhaal filmisch vorm te geven. *script, storyboard, interviewplan of shotlist
3.5 Ambacht
De filmdocent brengt zijn leerlingen technische en artistieke filmvaardigheden* bij. *camera, geluid, licht, set dressing, montage
3.6 Experiment
De filmdocent daagt zijn leerlingen uit om het experiment op te zoeken in het maakproces en om te spelen met de conventies en spelregels van film.
3.7 Productie
De filmdocent geeft leerlingen handvatten voor de planning en organisatie van en de rolverdeling in het productieproces. De filmdocent stimuleert de leerlingen om de buitenwereld te betrekken in het maakproces van de film, bijvoorbeeld door het interviewen en portretteren van (on)bekenden.
3.8 Samenwerking
De filmdocent faciliteert samenwerkend leren, coacht filmteams gedurende het proces en intervenieert in de samenwerking wanneer dat nodig is.
3.9 Presentatie
De filmdocent stimuleert leerlingen om hun eigen werk de wereld in te brengen, te vertonen op relevante offline en/of online plekken en daarbij interactie aan te gaan met het publiek. De filmdocent laat leerlingen een betekenisvol verband leggen tussen hun eigen werk en tendensen in de samenleving en in de professionele film- en kunstwereld.
3.10 Evaluatie
De filmdocent faciliteert momenten van reflectie waarin de leerlingen inzichten delen over hun werkwijze, leerproces en samenwerkingsproces. De filmdocent leert de leerlingen om een onderbouwde mening te formuleren over eigen en andermans werk. De filmdocent geeft, mogelijk samen met externe professionals, onderbouwde feedback op het eindresultaat en de werkwijze van de leerlingen.