Module 4“Every shot is a lesson. Every scene is a school.” (Martin Scorsese, filmregisseur)
InhoudIn de laatste module veranker je je filmdocentschap op je werkplek. Je verkent hoe je filmeducatie kunt implementeren in jouw werkpraktijk. Je ontwikkelt de benodigde producten om jouw filmeducatieve praktijk vorm te geven, zoals bijvoorbeeld een leerlijn, een vakwerkplan, een beleidsplan, promotievideo’s of de inrichting van een lokaal. Je presenteert deze op een overtuigende en visueel aantrekkelijke manier.
Competenties4.1 - 4.2 - 4.3 - 4.4 - 4.5
Leeruitkomsten

Je kan jouw rol als filmdocent bestendigen op je werkplek in de vorm van:

Ontwikkel een plan of product waarmee je je filmeducatieve praktijk verankert op je werkplek. 

Dit plan of product ontwikkel je volgens de vijf stappen van een ontwerpproces:   

  1. Doelgroep: maak een beknopte inventarisatie van de behoeften van de betrokkenen.   

  2. Probleem: formuleer een concrete en ambitieuze probleemstelling, waarbij de doelgroep centraal staat. 

  3. Idee: bedenk een veelheid aan ideeën en selecteer een oplossing die je gaat uitwerken.  

  4. Prototype: werk de gekozen oplossing uit in een voorlopige versie of opzet. 

  5. Terugkoppeling: vraag feedback bij de betrokkenen en toon deze inzichten.

Toetsvorm 

en criteria

Je geeft inzicht in de totstandkoming van jouw plan of product aan de hand van de vijf ontwerpstappen. Dit kan in tekst of in video. Je levert je document of bestand in op 19 mei via Teams. Op 21 mei presenteer je je opbrengst in vijf minuten voor de rest van de groep. Dit kan ook in de vorm van een video zijn.

Hoofdcriterium: Het plan of product sluit aan bij de behoeften van de betrokken, toont ambitie en is verbonden aan een concrete actie in de nabije toekomst

  • De behoeften van de betrokkenen worden helder getoond 
  • Er is sprake van een concrete en ambitieuze probleemstelling. 
  • Er zijn minimaal drie ideeën bedacht en het gekozen idee is overtuigend toegelicht 
  • Het plan of prototype is zodanig uitgewerkt dat het een zorgvuldig, enthousiasmerend en realistisch beeld geeft.
  • De feedback op de opzet wordt helder teruggekoppeld

Opdracht in les: eindreflectiemoment

  • Er staan 2 à 3 competenties centraal die voor de deelnemer het meest van belang zijn.
  • De groei van de deelnemer in deze competenties wordt zichtbaar gemaakt.
  • Er is sprake van kritische zelfreflectie.
Delen