Module 2“An artist and an activist are not so far apart.” (Ava DuVernay, filmregisseur)
InhoudDeze module gaat over de maatschappelijke impact van film in verschillende verschijningsvormen, van politieke propaganda, fake news op social media tot kritisch engagement. Onder leiding van een filmmaker ga je actief aan de slag met geëngageerd filmmaken, waarbij je een filmscène uitwerkt rondom een thema dat jou aan het hart gaat. Daarnaast ontwikkel je een maatschappijkritische filmles die je in je eigen lespraktijk uittest. 
Competenties1.1 - 1.2 - 2.1 - 2.2 - 2.3 - 2.4 - 2.5 - 3.1 - 3.2 -3.3 - 3.4 -3.5 - 3.7 - 3.9 - 3.10
Leeruitkomsten

Je kan verschillende manieren duiden waarop film maatschappelijke impact heeft en vertoont basisinzicht in diverse maakstrategieën van geëngageerde films, wat tot uiting komt in twee opdrachten: 

  • Maak een film waarin je iemand in de schijnwerpers zet wiens stem niet genoeg gehoord wordt (max. 3 minuten).
  • Ontwikkel en test een film-werkvorm die jouw leerlingen aanzet als kritische filmkijker- en maker.  

Toetsvorm en criteria

 

Bioscoopvertoning

  • De film gaat over iemand buiten je eigen sociale kring 
  • Het ‘waarom’ van de film wordt invoelbaar gemaakt in de opbouw van het filmverhaal 
  • Het filmverhaal is pakkend vormgegeven (cameravoering, montage en geluid) 
  • De film is zorgvuldig afgerond en eerder gegeven feedback van docenten is meegenomen

Eindpresentatie filmles met:

  • Lesopdracht 

  • Inspiratiebronnen 

  • Twee resultaten van leerlingen, de uitersten op het bereikte niveau 

  • Inzichten uit de praktijk: successen en verbeterpunten 

  • Bij samenwerking: inzicht in het versterkende effect van de samenwerking 

 

Criteria filmles:

  • Er wordt gebruik gemaakt van betekenisvolle, gelaagde filmfragmenten met betrekking tot een maatschappelijk onderwerp  

  • De leerling wordt uitgedaagd de werking en impact van filmbeelden te analyseren 

  • De les is interactief en heeft een filmische werkvorm   

  • Er is sprake van een kritische terugblik op de test in de lespraktijk 

Tussenopdracht in de les: reflectie

  • Er staan 2 á 3 competenties centraal die voor de deelnemer het meest van belang zijn 
  • De groei van de deelnemer in deze competenties wordt zichtbaar gemaakt 
  • Er is sprake van kritische zelfreflectie  
Delen