Module 3 | “If we could tell a film, then why make a film?” (Jafar Panahi, filmregisseur) |
Inhoud | In deze module ligt de focus op het autonome maakproces. Je maakt een korte film vanuit een eigen fascinatie. Daarnaast volg je colleges over de filmgeschiedenis en ontwerp je een wicked filmgeschiedenisles met een denk- en maakdeel. |
Competenties | 1.1 - 1.2 - 2.1 - 2.3 - 2.4 - 3.1 - 3.2 - 3.4 - 3.5 - 3.6 - 3.7 - 3.8 -3.9 - 3.10 |
Leeruitkomsten | Je kan de artistieke regie nemen het vertellen van een eigen filmverhaal en hebt kennis van de filmgeschiedenis, wat tot uiting komt in: - Maak een film over een thema dat jou aan het hart ligt. Creëer je eigen filmtaal om het verhaal te vertellen (max 4 minuten).
Je krijgt inzicht in de historische ontwikkeling van het medium film en de relatie met maatschappelijke ontwikkelingen en kan hier een aansprekende les over maken: - Ontwikkel en test een authentieke filmgeschiedenisles.
|
Toetsvorm en criteria | Bioscoopvertoning: De thematiek is kernachtig verbeeld en de urgentie is voelbaar. Het filmverhaal heeft een effectieve narratieve opbouw De vormgeving is eigenzinnig en pakkend (cameravoering, montage en geluid) De film is zorgvuldig afgerond en eerder gegeven feedback van docenten is meegenomen
|
Filmles, eindpresentatie met: Lesopdracht Inspiratiebronnen Twee resultaten van leerlingen, de uitersten op het bereikte niveau Inzichten uit de praktijk: successen en verbeterpunten Bij samenwerking: inzicht in het versterkende effect van de samenwerking
| Filmles criteria: Een aspect van de filmgeschiedenis wordt op een prikkelende manier in historische context geplaatst Er wordt een relatie gelegd naar de belevingswereld van de leerling De les is interactief en heeft een uitdagende film-verwerkingsvorm Er is sprake van een kritische terugblik op de test in de lespraktijk
|