Module 1“It’s an exciting time, when you can make your movie on a cellphone. If it’s good, it WILL get noticed.”  
(Nina Jacobson, filmproducent)
InhoudIn de eerste module krijg je de beginselen van het beleven, analyseren en maken van film onder de knie. Je volgt colleges filmanalyse, je maakt onder leiding van een filmmaker een eigen korte film en je ontwikkelt een ‘wicked’ filmles die je in je eigen lespraktijk uittest. Er wordt gewerkt met software en camera naar eigen keuze, die in de eigen lespraktijk wenselijk en inzetbaar zijn.
Competenties1.1 - 1.2 - 2.1 - 2.2 - 2.3 - 2.4 - 3.1 - 3.2 - 3.4 - 3.5 - 3.7 - 3.10
Leeruitkomsten

Je kan verschillende filmgenres/stijlen duiden en vertoont basisinzicht in de rolverdeling/fases in het maakproces van film, wat tot uiting komt in twee opdrachten:  

  • Maak een extra filmscène voor je favoriete film en monteer die er naadloos in. 
  • Ontwikkel en test een ‘wicked’ filmopdracht in de eigen lespraktijk.
Toetsvorm en criteria

Bisocoopvertoning

  • De vormgeving van de scène (cameravoering, montage en geluid) is doordacht en sluit aan bij de vormgeving van de gekozen film 
  • De scène heeft een volgbare opbouw 
  • De scène is zorgvuldig afgewerkt

Eindpresentatie filmles met:

  • Lesopdracht  
  • Inspiratiebronnen  
  • Twee resultaten van leerlingen, de uitersten op het bereikte niveau 
  • Inzichten uit de praktijk: successen en verbeterpunten 
  • Bij samenwerking: inzicht in het versterkende effect van de samenwerking 

Criteria filmles:

  • De opdracht is ‘wicked’ geformuleerd, gebruikmakend van uitdagende beperkingen 
  • De opdracht is afgeleid van een inspirerend professioneel filmfragment (Authentieke Kunsteducatie) 
  • De les bevat interactieve en leerzame kijk- en maak-werkvormen 
  • Er is sprake van een kritische terugblik op de test in de lespraktijk
Delen