Hoe geef ik een beeldende les?

In het 1e semester ligt het accent op het ontwikkelen van beeldende lessen aan de hand van verschillende didactische modellen. De geschiedenis van de beeldende vorming en verschillende onderwijskundige visies worden daarbij besproken. Vanuit verschillende beginsituaties en opvattingen ontwikkel je lesmateriaal en toetsen. Je maakt kennis met verschillende manieren van proces- en productbeoordeling en past deze toe op zelfontwikkelde opdrachten die je uitvoert in je werkpraktijk. Op die manier onderzoek je de praktijk van kunsteducatie vanuit opdrachten voor vakdidactiek. Aan het einde van het semester verwerk je de ontwikkelde lessen en opdrachten in een planner voor drie leerjaren.  

Werkvorm: hoor- en werkcollege, werkgroep, individuele- en groepsbesprekingen 
Toetsvorm: beroepsproduct, presentaties  
Literatuur: 

  • Geerts, W., & Van Kralingen, R. (2016). Handboek voor leraren. Bussum: Couthino.
  • literatuur en artikelen via Teams

 

Delen