Waarnemings- en ontwikkelingspsychologie, klassenmanagement

In deze module staan twee thema’s centraal. Het 1e thema omvat de leer- en waarnemingspsychologie, en de ontwikkelingspsychologie. Aan het einde van dit thema heb je een basis over leren en ontwikkeling en ben je in staat om aan de hand van (leer)psychologische theorieën analyses te maken van (kinder)tekeningen, breinleren en ontwikkelingspsychologie. En hieraan conclusies te verbinden voor de overdracht en stage. Verder leer je op een methodische manier te observeren en te rapporteren.

Een 2e thema is klassenmanagement. Je leert verbanden leggen tussen theorieën over de ontwikkeling van jongeren en wat dat betekent voor de omgang met jongeren op school en in projecten. Trainingen en workshops helpen je om stopgedrag toe te passen. We oefenen met presentatievaardigheden, je leert te reflecteren op het eigen functioneren voor de klas en zowel feedback te ontvangen als aan andere studenten te geven.

Werkvorm: hoor- en werkcollege, practicum
Toetsvorm: tentamen, paper, presentatie
Literatuur:

  • Geerts, W., & Kralingen, R. (2016). Handboek voor leraren. Bussum: Couthino.
  • Literatuur en artikelen op Blackboard.
Delen