Toetsen, beoordelen en leerlingbegeleiding

In dit 2e jaar beginnen we met de theorie over toetsen en beoordelen. In dit onderdeel worden test- en assessmentcultuur, traditionele en authentieke toetsvormen met elkaar vergeleken en in verband gebracht met de stagepraktijk. Aan het einde van dit semester ben je in staat om betrouwbare en geldige toetsen te maken en om leerlingen feedback te geven op hun beeldende werk.
Het 2e thema is de begeleiding van leerlingen. Sommige leerlingen hebben extra aandacht nodig omdat zij leer- en/of gedragsstoornissen vertonen. Ook komen onderwerpen als faalangst, loyaliteit en pesten aan de orde.
Het 3e thema is communicatie binnen de schoolorganisatie. Hierbij komen onderwerpen als vergader- en presentatietechnieken, en oudergesprekken aan de orde. Verschillende gesprekstechnieken worden getraind, de verdieping vindt o.a. plaats aan de hand van verschillende theoretische modellen.

Werkvorm: hoor-/ werkcollege, practicum 
Toetsvorm
: paper, presentatie, eindgesprek 
Literatuur:

  • Geerts, W., & Kralingen, R. (2016). Handboek voor leraren. Bussum: Couthino
  • literatuur en artikelen op Blackboard 
Delen