De onderzoekende docent

Semester 1 en 2 

In het 2e semester voer je een onderzoek uit waarin je actuele ontwikkelingen in het brede veld van de kunsteducatie exploreert of toetst. In het onderzoek komen kunsttheoretische, onderwijskundige en didactische aspecten geïntegreerd aan de orde. Hier kan gekozen worden voor literatuuronderzoek, empirisch onderzoek of een combinatie van beide. Het plan van aanpak dat je in de module ‘Onderzoeksvaardigheden’ hebt ontwikkeld, voer je in deze periode uit. Je krijgt daarbij feedback van je onderzoeksbegeleider en van je medestudenten. In de afstudeerhandleiding kun je de verschillende mogelijkheden voor je afstudeeronderzoek vinden en de criteria waaraan je afstudeeronderzoek moet voldoen.

Werkvorm: hoor-/ werkcollege, individuele- en groepsbesprekingen
Toetsvorm: paper, presentatie
Literatuur (verplicht):
- Afstudeerhandleiding Breitner Academie 2018-2019
- Donk, C. van der, & Lanen, B. van. (2016). Praktijkonderzoek in de school. Bussum: Coutinho.

Aanbevolen literatuur/bronnen:
- Kiewiet-Kester, J.(2014). Van werkdocument tot eindverslag, praktijkgericht onderzoek doen en beschrijven. Bussum: Coutinho.
- Aken, J. E. van, & Andriessen, D., (red.). (2011). Handboek Ontwerpgericht Wetenschappelijk Onderzoek. Wetenschap met effect. Den Haag: Boom Lemma.
- Baarda, B., Kalmijn, M., & Goede, M. de. (2000). Enquêteren en gestructureerd interviewen. Educatieve Partners Nederland.
- Boeije, H. (2005). Analyseren in kwalitatief onderzoek. Den Haag: Boom
- Bruïne, E. de, Everaert, H., Harinck, F., Riezenboschde Groot, A., & Ven, A. van. (2011). Bronnenboek Onderzoeksstrategieën, Tilburg: LEOZ.

Delen