Waarnemings- en ontwikkelingspsychologie, klassenmanagement

Onderwijskunde, Vakdidactiek en Stage 

Om je enerzijds goed voor te bereiden op je stage en anderzijds een theoretische basis aan te bieden voor een docent beeldende vorming in spé, belichten we in beide semesters een aantal thema’s vanuit zowel een onderwijskundig als vakdidactisch perspectief. Daarnaast zijn er een aantal gezamenlijke lesdagen rond thema’s (o.a. diversiteit en inclusie, straatcultuur, differentiatie, leer- en functiestoornissen) met een aanbod vanuit onderwijskunde en vakdidactiek. Gastdocenten uit de praktijk zullen hun ervaringen met ons delen. 

Halverwege het eerste semester bezoek je in tweetallen een VO-school om al een beetje te ervaren wat er komt kijken bij je toekomstige docentenrol. Hiervoor krijg je gerichte opdrachten mee.  

Je loopt in het tweede semester 1 dag in de week stage in de onderbouw op een school voor Voortgezet Onderwijs (VO). Voorbereiding en begeleiding vindt plaats op de academie en natuurlijk op de school zelf door de werkplekbegeleider. Op de stageschool wordt ook een schoolgroepprogramma aangeboden waar je, samen met de eerstejaars stagiaires van andere vakken en opleidingen aan deelneemt. Plaatsing van de stages in duo’s gebeurt door de academie in overleg met jullie, op scholen waar we al contact mee hebben. 

Onderwijskunde

Het vak onderwijskunde zal beginnen met de theorie achter onderwerpen als leerpsychologie en ontwikkelingspsychologie. Dankzij deze onderwerpen verkrijg je een basisidee over hoe leerlingen leren en welke ontwikkeling zij ongeveer doormaken. Je bent in staat om aan de hand van (leer)psychologische en ontwikkelingspsychologische theorieën het gedrag van de leerling, de docent en de omgeving waarin geleerd wordt te analyseren en hieraan conclusies te verbinden voor het leerrendement in de praktijk (stage). 

Daarnaast hebben we het komend semester ook over groepsvorming, dynamica en klassenmanagement. Je leert verbanden te leggen tussen theorieën over de ontwikkeling van jongeren en wat dat betekent voor de omgang met jongeren op school en in projecten. Praktische werkvormen helpen je om probleemgedrag te herkennen en stopgedrag toe te passen. Verder oefenen we met presentatievaardigheden en leer je om te reflecteren op het eigen functioneren voor de klas aan de hand van feedback van zowel de docent als je klasgenoten

Werkvorm: hoor- en werkcollege, practicum
Toetsvorm: tentamen, paper, presentatie
Literatuur:

  • Geerts, W., & Kralingen, R. (2020, 3e druk). Handboek voor leraren. Bussum: Couthino
  • literatuur en artikelen op Teams 
Delen