3D & 4D

Entertainment & Weapons of Mass Distraction 

Onze maatschappij vraagt constante aandacht en biedt permanente afleiding. Er wordt gesproken over de Attention Economy. Dit is een economisch model waarin tech reuzen als Google, Facebook, Instagram en Pinterest leven advertentie-inkomsten betaald door onze aandacht. Kortom, hoe meer aandacht wij hen geven, hoe hoger de winst. Dit resulteert in escapisme, aandacht problematiek, digitale jetlags en fenomenen binnen entertainment als Battles, Challenges en memes.

3D

Bij het vak driedimensionale vormgeving bouw je aan een ruimtelijke constructie door het werken met verschillende plastische en constructieve materialen. De ruimte is het uitgangspunt van waaruit je werk maakt. Door experimenteren en onderzoeken middels modellen en schetsen leer je je ideeën vorm te geven. Je reflecteert hierop door middel van je dummy, beeldend blog en in feedbacksessies.

Bij het thema Entertainment/ Mass Distraction ga je middels twee korte opdrachten, een performatieve sculptuur en een zelfbedachte challenge het thema ruimtelijk verkennen. Daarna volgen twee wat langer verdiepingsopdrachten waarbij je een beeldende onderzoeksvraag ontwikkelt en die omzet in ruimtelijk beeldend werk.

(Opdrachten onder voorbehoud ivm Covid-19)

Werkvorm: practicum, individuele- en groepsgesprekken
Toetsvorm: portfolio/blog, expositie, presentatie Materiaal: online bronnen, constructieve en plastische materialen

Delen