Entertainment & Weapons of Mass Distraction  
(thema 3D & 4D)  

Onze maatschappij vraagt constante aandacht en biedt permanente afleiding. Er wordt gesproken over de Attention Economy. Dit is een economisch model waarin techreuzen als Google, Facebook en Instagram leven van advertentie-inkomsten betaald door onze aandacht. Kortom, hoe meer aandacht wij hen geven, hoe hoger de winst. Dit resulteert in escapisme, aandachtproblematiek, digitale jetlags, complottheorieën, fake news en fenomenen binnen entertainment als battleschallenges en memes
 

4D 

In het vak 4D onderzoek je het thema Entertainment & Weapons of Mass Distraction. De dimensie tijd wordt toegevoegd aan het platte vlak en aan de ruimte. Je start het semester met een serie korte opdrachten, waarbij je gebruik maakt van online media en digitale apparaten. Je wordt aangezet tot het kapen van eenvoudige technieken en bestaande beelden en om deze van binnenuit te becommentariëren en te gebruiken voor je beeldende werk. 

Tijdens de aansluitende fotografie-opdrachten werk je met de spiegelreflexcamera. Begrippen als kader, sluitertijd licht en compositie komen aan bod. De opdrachten werken toe naar een eindserie. Vervolgens worden in een serie hands-on lessen de basisbegrippen van video, geluid en montage behandeld. Je maakt in een kleine groep of individueel een korte film. 

Als afsluitende opdracht werk je binnen het thema Entertainment & Weapons of Mass Distraction aan een ruimtelijke (video)installatie. De toeschouwer kan in de installatie of er omheen lopen. Je maakt gebruik van (een combinatie van) materialen en technieken die je in de voorafgaande 4D (en 3D) lessen bent tegengekomen. De installatie wordt op een vooraf gekozen locatie gepresenteerd. 
 

Werkvorm: practicum, individuele- en groepsgesprekken (met Covid voorbehoud
Toetsvorm: portfolio/blog, expositie, presentatie 
Materiaal: online materiaal, software, telefoon, fotocamera, videocamera, audioapparatuur, projectoren en ander presentatiemateriaal 

Delen