Feedback, motivatie, reflectie en communicatie

Onderwijskunde, Vakdidactiek en Stage 

Om je enerzijds goed voor te bereiden op je stage en anderzijds een theoretische basis aan te bieden voor een docent beeldende vorming in spé, belichten we in beide semesters een aantal thema’s vanuit zowel een onderwijskundig als vakdidactisch perspectief. Daarnaast zijn er een aantal gezamenlijke lesdagen rond thema’s (o.a. diversiteit en inclusie, straatcultuur, differentiatie, leer- en functiestoornissen) met een aanbod vanuit onderwijskunde en vakdidactiek. Gastdocenten uit de praktijk zullen hun ervaringen met ons delen. 

Halverwege het eerste semester bezoek je in tweetallen een VO-school om al een beetje te ervaren wat er komt kijken bij je toekomstige docentenrol. Hiervoor krijg je gerichte opdrachten mee.  

Je loopt in het tweede semester 1 dag in de week stage in de onderbouw op een school voor Voortgezet Onderwijs (VO). Voorbereiding en begeleiding vindt plaats op de academie en natuurlijk op de school zelf door de werkplekbegeleider. Op de stageschool wordt ook een schoolgroepprogramma aangeboden waar je, samen met de eerstejaars stagiaires van andere vakken en opleidingen aan deelneemt. Plaatsing van de stages in duo’s gebeurt door de academie in overleg met jullie, op scholen waar we al contact mee hebben. 

Onderwijskunde

Deze module gaat in op thema’s die van belang zijn voor het bevorderen van leerprestaties zoals feedback, motivatie, zelfbeeld, zelfvertrouwen. Ook de vaardigheid ‘reflecteren’ krijgt ruime aandacht. Daarnaast komen onderwerpen zoals samenwerkend leren aan de orde. We gaan in op communicatiemodellen die je kunt inzetten in je eigen studie- en beroepspraktijk. Verder onderzoek je leerstijlen/voorkeuren als middel om te differentiëren. Gedurende de module verdiep je je in de rol van onderzoek in de educatieve praktijk.

Werkvorm: hoor- en werkcollege, practicum 
Toetsvorm: paper, presentatie
Literatuur:

  • Geerts, W., & Kralingen, R. (2020, 3e druk). Handboek voor leraren. Bussum: Couthino
  • literatuur en artikelen op Teams 
Delen