Hoe ziet jouw ideale les Beeldende Vorming eruit?

Onderwijskunde, Vakdidactiek en Stage 

Om je enerzijds goed voor te bereiden op je stage en anderzijds een theoretische basis aan te bieden voor een docent beeldende vorming in spé, belichten we in beide semesters een aantal thema’s vanuit zowel een onderwijskundig als vakdidactisch perspectief. Daarnaast zijn er een aantal gezamenlijke lesdagen rond thema’s (o.a. diversiteit en inclusie, straatcultuur, differentiatie, leer- en functiestoornissen) met een aanbod vanuit onderwijskunde en vakdidactiek. Gastdocenten uit de praktijk zullen hun ervaringen met ons delen. 

Halverwege het eerste semester bezoek je in tweetallen een VO-school om al een beetje te ervaren wat er komt kijken bij je toekomstige docentenrol. Hiervoor krijg je gerichte opdrachten mee.  

Je loopt in het tweede semester 1 dag in de week stage in de onderbouw op een school voor Voortgezet Onderwijs (VO). Voorbereiding en begeleiding vindt plaats op de academie en natuurlijk op de school zelf door de werkplekbegeleider. Op de stageschool wordt ook een schoolgroepprogramma aangeboden waar je, samen met de eerstejaars stagiaires van andere vakken en opleidingen aan deelneemt. Plaatsing van de stages in duo’s gebeurt door de academie in overleg met jullie, op scholen waar we al contact mee hebben. 

Vakdidactiek

In deze module wordt jouw rol als vakdocent verder uitgewerkt. Wat is jouw visie en de visie van anderen op het vak? Hoe zet je een doorlopende leerlijn op en hoe ziet jouw ideale les beeldende vorming eruit? Hoe én waarom zet je bepaalde thema’s, opdrachten en middelen in voor een bepaalde doelgroep? 

In dit semester wordt de link gelegd met de stage (o.a. besprekingen van praktijkcasussen in intervisie, onderzoek hoe het vak wordt vormgegeven op je stageschool). Je ontwikkelt en presenteert in groepjes je visie en leerlijn aan medestudenten. Je geeft een praktijkles aan de groep gebaseerd op een les uit de door jou ontworpen leerlijn en blikt in een reflectieverslag terug op de verschillende opdrachten en op je stage. Het geven en ontvangen van feedback vormen een belangrijk onderdeel van de lessen. Ook wordt er aandacht besteed aan online didactiek. 

Werkvorm: hoor- en werkcollege, presentaties, individuele- en groepsgesprekken
Toetsvorm: beroepsproducten, microteaching en presentaties
Literatuur: Geerts, W. (2020). Handboek voor leraren. Coutinho. Literatuur en artikelen in Teams. 

Delen