3D & 4D

Speeltijd. Regel 4: zie alles als een experiment

Spel is een ernstige zaak. De beroemde cultuurhistoricus Johan Huizinga zegt dat alle cultuur hieruit voortkomt. De mens is een Homo Ludens, een spelende mens: godsdienst, oorlog, rechtspraak, kunst, kortom het hele leven vindt zijn oorsprong in spel. In dit semester onderzoek je de ernst en lichtheid van het spelen.

Het werk en de werkwijze van kunstenaar Melanie Bonajo is het startpunt voor 16 weken van experiment en MAKEN. Melanie Bonajo vertegenwoordigt Nederland tijdens de Biënnale van Venetië in 2022. Ze maakt een film die, samen met een publicatie, wordt vertoond in een installatie-achtige setting in een 13e eeuwse kerk.In haar plan omschrijft ze het werk als volgt:In Venetië eist Bonajo het lichaam op en haalt het uit de klauwen van het kapitalisme. Mel* neemt je op in The New Intimacy Movement. Ze daagt je uit om het lichaam opnieuw te erkennen en verkennen als middel voor connectie, intimiteit, aanraking en veiligheid. Je wordt meegevoerd in avonturen die alle zintuigen prikkelen; feeling is a form of intelligence, think through touch.

Laat je inspireren door Bonajo’s werk en werkwijze en zet speelsheid en humor in als manier om het (/je eigen) systeem te bekritiseren. De overkoepelende onderzoeksopdracht van dit semester is: Zoek een manier om op een luchtige, speelse manier kritiek te leveren op een zelfgekozen (maatschappelijk) probleem. De befaamde ‘10 Rules for students and teachersvan Sister Corita Kent zijn hierbij je spelregels. 

4D

In het vak 4D werk je onder meer met fotografie, video, audio en installatiekunst. Je start het semester met de ‘google-biografie’ en de ‘tijdssculptuur’, twee lessen waarin je kennis maakt met elkaar en met verschillende 4D-aspecten. Je gaat daarna aan de slag als sound designer in een opdracht waarin je een soundscape ontwerpt, die je presenteert middels een optreden. In de aansluitende fotografie-lessen werk je met de spiegelreflexcamera. Er komen begrippen als kader, sluitertijd, licht en compositie aan bod. Je werkt toe naar een eindserie binnen het thema Speeltijd. Regel 4: zie alles als een experiment, waarin je op een luchtige manier een (maatschappelijk) probleem aan de kaak stelt. Vervolgens worden in een aantal hands-on lessen de basisbegrippen van video, geluid en montage behandeld. Je maakt in een kleine groep of individueel een korte film, eveneens binnen het thema Speeltijd. Regel 4: zie alles als een experiment. Tot slot improviseer je een ruimtelijke (video)installatie in elkaar. Je maakt hierbij gebruik van materialen, technieken of producten uit de voorafgaande 4D (en 3D) lessen. De installatie wordt op een vooraf gekozen locatie opgebouwd en gedocumenteerd.  

 Steeds terugkerend in de lessen:  

  • Ideeënlijst die je steeds aanvult (training van je ideeënspier én om een startpunt voor eigen projecten te vinden) 
 
  • Bijhouden werkproces op blog 
 
  • Samen reflecteren op werk 


Werkvorm: Individuele en groepsbesprekingen, werkgroep
Toetsvorm: Presentatie, expositie, beeldend proces op blog
Materiaal: Online materiaal, (Adobe) software, telefoon, fotocamera, videocamera, audioapparatuur, projectoren en ander presentatiemateriaal

Delen