Blok 5 Group Genius

In de moderne en hedendaagse kunst- en cultuurgeschiedenis zijn vele voorbeelden te vinden waarin makers een collectief, gezelschap of team vormen. Een gezelschap werkt interdisciplinair samen in West Side Story, kunstenaars bundelen hun krachten in een futuristisch manifest, Louis Armstrong and His Hot Five improviseren er samen op los en the Guerilla Girls stappen eensgezind op de barricade. 

In deze module onderzoek je samenwerking in de kunsten. Het boek Group Genius van Keith Sawyer (2017) is een inspiratiebron. Aan de hand van voorbeelden uit de jazz, het improvisatietheater, basketbal, het bedrijfsleven en de wetenschap vertelt Sawyer over de invloed van improvisatie, co-creatie en flow op creatief denken en handelen. Wat is de kracht van het collectief? Bestaat collectieve creativiteit en hoe kunnen leerlingen van elkaar leren en elkaar inspireren in het onderwijs? 

We focussen ons op het CKV-onderwijs. In dit vo-vak verkennen leerlingen samen hun culturele omgeving. Groepsprocessen en samenwerkend leren nemen daarbij een belangrijke rol in. Je ervaart de verschillende domeinen van CKV door ze zelf uit te voeren. We bespreken hoe je de inhoud, organisatie, didactiek en o.a. de resultaten van CKV-onderwijs kunt onderzoeken aan de hand van literatuuronderzoek, veldonderzoek en art based research. Als afronding ontwikkel je een ckv- lessenserie vanuit de thematiek van Group Genius en een onderzoeksplan voor deze lessen.

Werkvorm: hoor- en werkcollege, individuele- en groepsgesprekken. 
Toetsvorm: summatief: beroepsproduct en presentatie
Literatuur:  literatuur en artikelen op Teams 

Delen