Waarnemings- en ontwikkelingspsychologie, klassenmanagement

Het vak onderwijskunde zal beginnen met de theorie achter onderwerpen als leerpsychologie en ontwikkelingspsychologie. Dankzij deze onderwerpen verkrijg je een basisidee over hoe leerlingen leren en welke ontwikkeling zij ongeveer doormaken. Je bent in staat om aan de hand van (leer)psychologische en ontwikkelingspsychologische theorieën het gedrag van de leerling, de docent en de omgeving waarin geleerd wordt te analyseren en hieraan conclusies te verbinden voor het leerrendement in de praktijk (stage). 

Daarnaast hebben we het komend semester ook over groepsvorming, dynamica en klassenmanagement. Je leert verbanden te leggen tussen theorieën over de ontwikkeling van jongeren en wat dat betekent voor de omgang met jongeren op school en in projecten. Praktische werkvormen helpen je om probleemgedrag te herkennen en stopgedrag toe te passen. Verder oefenen we met presentatievaardigheden en leer je om te reflecteren op het eigen functioneren voor de klas aan de hand van feedback van zowel de docent als je klasgenoten

Werkvorm: hoor- en werkcollege, practicum 
Toetsvorm: tentamen, paper, presentatie 
Literatuur:

  • Geerts, W., & Kralingen, R. (2020, 3e druk). Handboek voor leraren. Bussum: Couthino
  • literatuur en artikelen op Teams
Delen