3D & 4D

Speeltijd. Regel 4: zie alles als een experiment 

Spel is een ernstige zaak. De beroemde cultuurhistoricus Johan Huizinga zegt dat alle cultuur hieruit voortkomt. De mens is een Homo Ludens, een spelende mens: godsdienst, oorlog, rechtspraak, kunst, kortom het hele leven vindt zijn oorsprong in spel. In dit semester onderzoek je de ernst en lichtheid van het spelen. 

Het werk en de werkwijze van kunstenaar Melanie Bonajo is het startpunt voor 16 weken van experiment en MAKEN. Melanie Bonajo vertegenwoordigt Nederland tijdens de Biënnale van Venetië in 2022. Ze maakt een film die, samen met een publicatie, wordt vertoond in een installatie-achtige setting in een 13e eeuwse kerk. In haar plan omschrijft ze het werk als volgt: ‘In Venetië eist Bonajo het lichaam op en haalt het uit de klauwen van het kapitalisme. Mel* neemt je op in The New Intimacy Movement. Ze daagt je uit om het lichaam opnieuw te erkennen en verkennen als middel voor connectie, intimiteit, aanraking en veiligheid. Je wordt meegevoerd in avonturen die alle zintuigen prikkelen; feeling is a form of intelligence, think through touch.’ 

Laat je inspireren door Bonajo’s werk en werkwijze en zet speelsheid en humor in als manier om het (/je eigen) systeem te bekritiseren. De overkoepelende onderzoeksopdracht van dit semester is: Zoek een manier om op een luchtige, speelse manier kritiek te leveren op een zelfgekozen (maatschappelijk) probleem. De befaamde ‘10 Rules for students and teachers’ van Sister Corita Kent zijn hierbij je spelregels.

3D 

Bij het vak driedimensionale vormgeving bouw je aan een ruimtelijke constructie door het werken met verschillende plastische en constructieve materialen. De ruimte is het uitgangspunt van waaruit je werk maakt. Door experimenteren en onderzoeken middels modellen en schetsen leer je je ideeën vorm te geven. Je reflecteert hierop door middel van je dummy, beeldend blog en in feedbacksessies. Je verkent het thema Speeltijd. Regel 4: zie alles als een experiment middels twee korte opdrachten: een performatieve sculptuur en een zelfbedachte challenge. Daarna volgen drie wat langere verdiepingsopdrachten, waarbij je een beeldende onderzoeksvraag ontwikkelt en die omzet in ruimtelijk beeldend werk.

Werkvorm: practicum, individuele- en groepsgesprekken
Toetsvorm: blog, expositie, presentatie
Materiaal: online bronnen, constructieve en plastische materialen

Delen