Beeldende processen begeleiden en beoordelen

Wie en wat zijn jouw inspiratiebronnen voor het ontwerpen en uitvoeren van uitdagende lessen beeldende kunst en vormgeving? Wat voor een docent ben je? Wat voor een docent wil je zijn? Wat is je visie op waardevol en actueel kunstonderwijs?

In deze module staat het lesgeven in en begeleiden van leerlingen bij het vak beeldende kunst en vormgeving centraal. Hoe stimuleer je creativiteit en beeldend vermogen bij leerlingen? Hoe begeleid je ze bij het maken van beeldend werk? Hoe geef je leerlingen feedback? Hoe creëer je ruimte voor de diversiteit van de leerlingen? Hoe beoordeel je beeldend werk? Hoe betrek je daar je eigen beeldende werk(proces) bij en dat van professionele kunstenaars? 

In deze module wordt de eigen visie op het docentschap in de beeldende kunsteducatie verder ontwikkeld. Deze visie wordt gevoed vanuit ervaringen die je opdoet tijdens de beeldende lessen op de academie, vanuit eigen onderzoek naar ontwikkelingen in de kunst en educatie, de ervaring op de stagescholen en diverse opvattingen over beeldende vorming in de beroepspraktijk. Je sluit de module af met een complexe casus waarbij alle kennis en vaardigheden die je in deze module hebt opgedaan samenkomen.

Werkvorm: hoor-/werkcollege, presentaties, individuele- en groepsgesprekken  
Toetsvorm: beroepsproduct 
Literatuur: literatuur en artikelen op Teams

Delen