Kunst, wetenschap en techniek: Symbiose

De examenvakken kunstgeschiedenis en Kunst Algemeen worden in dit blok behandeld aan de hand van het thema kunst, wetenschap en techniek. Historische en actuele ontwikkelingen worden belicht vanuit de vakken cultuurgeschiedenis en vakdidactiek. De vakdidactische kant van dit blok richt zich op de exameneisen, het lesgeven en toetsen bij eindexamenvakken kunstgeschiedenis en Kunst Algemeen. Hoe ziet het eindexamenvak eruit voor leerlingen, hoe beschouw je samen met leerlingen kunst tijdens een theorieles, hoe geef je toetsvragen vorm, op welke manier maak je dit vak betekenisvol voor de leerlingen? Bij cultuurgeschiedenis wordt er gekeken naar hoe kunst, wetenschap en techniek zich tot elkaar verhouden hebben door de eeuwen heen en op welke manier ze elkaar beïnvloed hebben. Het onderwerp past ook bij discipline-overstijgende vakken als Onderzoek en Ontwerpen of Big History.  

Complexe opdracht

Ontwerp een interdisciplinaire tentoonstelling ter voorbereiding van het examen voor bovenbouwleerlingen vanuit het thema Kunst, wetenschap en techniek. Werk in duo’s of trio’s.  

Werklab

Het WerkLab biedt ruimte voor studenten om zelf onderwerpen en/of werkvormen aan te dragen. Doel van het WerkLab is om werkvormen te oefenen, visievorming te trainen, lesideeën uit te proberen. Docenten van de verschillende vakgebieden zijn tijdens het WerkLab beschikbaar voor feedback. 
Werklab openingen vanaf week 2 (15 september): door twee- of drietallen. Verwerk het thema van cultuurgeschiedenis van de vorige week met een didactische werkvorm die dient als examentraining, zodat de theorie beklijft. Test de uitwerking op de groep op een actieve en inspirerende manier.  

Voorwaarden voor beoordeling

  • Je hebt als groep tenminste 2 x feedback gevraagd per begeleidend docent. 
  • Het ontworpen lesmateriaal (lesbeschrijving en fotomateriaal) is overdraagbaar aan anderen en bewerkt tot content voor de website https://www.breitner.ahk.nl/projecten/ 

EC: 4
Werkvorm: Hoorcolleges per vakgebied. Werklab op vrijdagmiddag: experimenteren met werkvormen en samenwerken aan de opdracht. 
Toetsvorm: Een beroepsproduct dat wordt getoetst aan de hand van een presentatie.  
Literatuur

  • De Visser, A., (2018). Hardop kijken: met voetnoten. Boom.
  • Vanhaesebrouck, K. (2019). Cultuurgeschiedenis: een handboek (herziene editie). Academic and Scientific Publishers.
  • Artikelen gedeeld op Teams
Delen