Studieperspectief

Elke groep op de Breitner heeft een studieloopbaanbegeleider (SLB). Studieloopbaan begeleiding vindt plaats op een ingeroosterd uur. Tijdens deze bijeenkomsten zal de studieloopbaan begeleider de visie en missie van de opleiding toelichten en organisatorische en procedurele zaken uitleggen. Te denken valt o.a. aan het rooster, de onderwijs- en examenregeling, studiereizen, ondersteunende diensten, toetsroosters, MS Teams. Maar ook de mogelijkheden voor jou als student om actiever een rol te spelen op de academie zoals de studentenvereniging, opleidingscommissie, academieraad, of als klassenambassadeur.  

Het ingeroosterde uur wordt gedurende het jaar ook deels gebruikt voor stagevoorlichting en stagebegeleiding.  

Een deel van de bijeenkomsten zal groepsgewijs gaan. Daarnaast zullen er individuele afspraken zijn om je studievoortgang te bespreken n.a.v. je studieresultaten. Ook kun je bij je SLB persoonlijke zaken bespreken waarvan je denkt dat ze je studievoortgang zullen belemmeren.   

SLB wordt aan het einde van het jaar afgesloten met RefleX. Dit is een presentatie waarin je terug- en vooruitblikt op je studie, je rol als docent maar ook als kunstenaar. De presentatie mag over het heden gaan, maar je mag ook dromen over toekomst. Bij de RefleX presenteer je voor je eigen klas. De vorm van de presentatie is vrij.  

Het 2e semester ligt de focus bij SLB-bijeenkomsten o.a. op de voorbereiding en uitvoering van het ontwikkelassessment ‘de RefleX’ dat aan het eind van het studiejaar plaatsvindt. Doel van deze eindpresentatie is het vergroten van het eigenaarschap van jou als student op je studie. Tijdens het assessment presenteer je jezelf als kunstenaar en docent; benoemt ambities, sterke punten en aandachtspunten; geeft constructieve feedback op doelen en ambities van medestudenten en onderzoekt hoe de studie actief vorm gegeven kan worden (ambitie vs curriculum). Studenten kiezen gezamenlijk de vorm van de eindpresentatie en presenteren zichzelf aan medestudenten, een docent uit ieder domein en een tutor of oud-student.

Werkvorm:

  • individuele gesprekken
  • groepsgesprekken

Toetsvorm:

  • deelname aan de bijeenkomsten en presentatie van ‘de RefleX’
Delen