Interdisciplinaire kunsttheorie vanaf WOII

In deze module onderzoek je de inhoud, organisatie en context van de interdisciplinaire kunsttheorie in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. Behandeld wordt de kunsttheorie vanaf WOII tot en met het postmodernisme in de jaren 90. Je analyseert vwo-examens ‘Kunst Algemeen’ (en ‘Tehatex’) op opbouw, niveau en vraagstelling en je leert de verschillende classificatiesystemen voor vraagtypen toe te passen. Je doet bronnenonderzoek naar de verschillende kunst- en cultuuruitingen in de periode van de 20e en 21e eeuw. Daarnaast verdiep je je in de verschillende eindexamens en lesmethodes van Kunst Algemeen (en Tehatex).  

De opgedane kennisbasis van de periode vanaf 1945 tot nu wordt getoetst in een tentamen. 

Een selectie van kennis, vaardigheden en inzichten van de colleges pas je toe bij het ontwikkelen van een lessenserie en toets. Bij de keuze van het onderwerp en de uitwerking daarvan hiervan dienen de eindtermen van het examenvak en de authentieke uitvoeringspraktijk in het VO nadrukkelijk als kader.  

De lessenserie bevat een grondige uitwerking van de over te dragen theorie, bronnen en achtergronden, zodat deze overdraagbaar is. Je gebruikt andere voorbeelden van kunstwerken dan die in de schoolmethoden gangbaar zijn. Op basis van de ontworpen lessen ontwikkel je toetsvragen en antwoordmodel. Je gehele ontwikkel- en onderzoeksproces worden gedocumenteerd in een eigen overzichtelijk ingedeelde padlet. 

Werkvorm: Hoorcolleges, Werkgroep, Verwerkingsopdrachten, Onderzoeks- en ontwerpopdrachten 
Toetsvorm: Beroepsproduct, Tentamen 

Delen