Kunst, religie en levensbeschouwing

Dit blok biedt ondersteuning voor de beroepspraktijk van het voortgezet onderwijs waarin leerlingen in het kader van persoonsvorming kunst leren maken, kunst leren meemaken en zelf betekenis te geven aan wat zij maken en meemaken.    

Bij kunstgeschiedenis en vooral kunstbeschouwing ga je de dialoog met elkaar aan over levensoriëntatie en zingeving aan de hand van kunst. Kunstonderwijs gaat immers verder dan het overdragen van kennis en vaardigheden. Het gaat om bewust betekenis te leren geven aan kunstwerken en het eigen leven. Bij cultuurgeschiedenis verdiep je je in het ontstaan van levensbeschouwingen, van het jodendom tot communisme.

Bij vakdidactiek proef je van de verschillende smaken onderwijs en kunstonderwijs in Nederland. De geschiedenis van het beeldend vak komt bod en ook hedendaagse visies op kunsteducatie worden onderzocht. We gaan dieper in op de 6 rollen van de leraar, waardoor je meer vat krijgt op de verschillende rollen die je als docent -vaak tegelijkertijd- hebt.

Bij onderwijskunde bespreken we vanuit verschillende invalshoeken de psychologische ontwikkeling van de leerlingen in je klas. Verder gaan we in op hoe deze leerlingen samen een groep vormen en hoe je daarop in kunt spelen. Aan de hand van verschillende modellen behandelen we zo klassenmanagement en groepsdynamica.  

In dit blok worden levensvragen van leerlingen uit de stagecontext verzameld en wordt de doelgroep zo diepgaand verkend. De verzamelde levensvragen worden verbonden aan kunst en cultuur en komen aan het eind van het blok samen in een expositie. 

EC: 5

Werkvorm: Er zijn per vakgebied hoorcolleges aangevuld met een werklab waarin studenten samenwerken, experimenten, werken aan de opdracht, in dialoog gaan met de docenten en elkaar feedback vragen. Het werklab biedt ook ruimte voor studenten om onderwerpen aan te dragen.

Literatuur:

  • Barrett, T. (2010). KunstWerkt: mensen reageren op hedendaagse kunst, Thieme Art. [wordt verstrekt door de academie]
  • Geerts, W., & Van Kralingen, R. (2020, 3e druk). Handboek voor leraren (3e druk). Couthino.
  • Honour, H., & Fleming, J. (2009). Algemene kunstgeschiedenis. Meulenhoff.  
  • Slooter, M. (2018). De zes rollen van de leraar. Pica.
  • Artikelen gedeeld op teams

 

Delen