Kunst, diversiteit en inclusie

In dit blok leer je over inclusie en diversiteit in het onderwijs en koppel je dat aan het praktijkexamen voor het vmbo, dat ieder jaar een ander thema heeft. Je ontwerpt een opdracht, een examenmagazine en passende kunstbeschouwingsvragen voor deze doelgroep.  

Bij vakdidactiek betrek je de praktijk van je stageschool, onderzoek je de opzet van een Centraal Praktijkexamen (vmbo), het formuleren van theorievragen en het beoordelen van beeldend werk. Ook denk je na over differentiatie in de les en een inclusief leerklimaat. Bij onderwijskunde ga je in op verschillen tussen leerlingen. Hoe ga je als docent om met leerproblemen, zorgleerlingen cognitieve (neuro) diversiteit en hoe verzorg je passend onderwijs? Kunstgeschiedenis richt de blik op onderlinge beïnvloeding, bijvoorbeeld tussen west- oost, oosterse invloeden op Grieks/Romeinse kunst en andere voorbeelden van interculturaliteit. Bij cultuurgeschiedenis verbreed je je perspectief op de (westerse) cultuurgeschiedenis en de manier waarop deze wordt gevormd. 

Werklab 

Op vrijdagmiddag vindt het werklab plaats waarin studenten samenwerken aan de opdracht. Tijdens het werklab zijn docenten van de verschillende vakgebieden beschikbaar voor feedback. Het werklab biedt ruimte voor studenten om zelf onderwerpen aan te dragen. Het werklab is een plaats die ruimte geeft aan experiment. Experimenten mogen ook mislukken. Dat maakt het een ideaal moment om nieuwe werkvormen uit te proberen op een testpubliek. 

Opening WerkLab: Inclusief en Aandachtig 

Ieder WerkLab wordt geopend door twee duo’s die ieder in maximaal 15 minuten een opdracht uit het te ontwikkelen werkboek uitproberen met de groep.  

EC: 6
Literatuur:

  • Geerts, W., & Van Kralingen, R. (2020). Handboek voor leraren (3e druk). Couthino.
  • Honour, H., & Fleming, J. (2009). Algemene kunstgeschiedenis. Meulenhoff.
  • Artikelen gedeeld op Teams
Delen