Kunst, vermaak en engagement

In dit blok ligt de focus op vermaak & engagement in de kunst. Als kunstenaar maar ook als kunstdocent kun je hiervan goed gebruikmaken. In dit blok zet je de vermakelijke en verleidelijke kwaliteit van kunst in om op een betekenisvolle manier naar kunst te kijken samen met leerlingen. Je ontwikkelt een eigen kunstbeschouwingsmodel, test deze uit en reflecteert hier diepgaand op. 

Als vooronderzoek onderzoek je de rol van vermaak & engagement in de kunst- en cultuurgeschiedenis. Onder andere de hofcultuur, iconografie en (tuin)architectuur als decor voor spektakel komen voorbij. Ook kunst en cultuur onder politieke spanning komen aan bod. Je denkt na over de begrippen “hoge en lage cultuur” en bestudeert bronnen uit verschillende kunstdisciplines, zoals Cervantes en Fela Kuti.  

Bij vakdidactiek houd je je bezig met verschillende kijkwijzers en kunstbeschouwingswerkvormen, museumeducatie, publieksparticipatie en verschillende zienswijzen op kunsteducatie. Bij onderwijskunde leer je over verschillende vormen van motivatie, de manier waarop je dit aan kan spreken bij leerlingen en de beperkingen waar je tegenaan kan lopen in de praktijk. Verder verzinnen we verschillende vormen van verleidelijke (en digitale) didactiek. 

Opening werklab: Op het eerste en het tweede gezicht 

Ieder werklab wordt geopend door twee duo’s die ieder in maximaal 15 minuten een kunstwerk beschouwen in relatie tot  vermaak en engagement. 

EC: 5
Literatuur:  

  • Geerts, W., & van Kralingen, R. (2020). Handboek voor leraren. Uitgeverij Coutinho. 
  • Honour, H., & Fleming, J. (2009). Algemene kunstgeschiedenis. Meulenhoff.
  • Artikelen gedeeld op Teams

     

    Delen